Maria Callas

Hej alla bloggläsare, idag skriver jag om kärlek.
En kärlekssaga utan dess like. Tänk att den skulle sluta så sorgligt.
Maria Callas och Aristoteles Onassis, världens rikaste man.
Berättelsen om Maria Callas är i allra högsta grad berättelsen om den fula - och feta - ankungen som blir en sångsvan. Den fascinerade en hel värld, inte bara operavärld, och det mesta var faktiskt sant, den fattiga invandrarflickan som med gudomlig begåvning, hårt arbete och en mamma som kunnat gå över lik, tog sig fram till positionen som vår tids största operastjärna, sedan träffade världens rikaste man, gav honom hela sitt hjärta - som var stort och mycket rött - och miste honom till en annan.
Den 16 september 1977 kunde man över hela världen, var man än befann sig, slå på radion, sätta på TV:n, och höra:
- Århundradets röst har tystnat.
Det hade den gjort för länge sedan. Men nu hade hjärtat tagit slut.

På 1960 och-70-talet läste jag ALLT om detta par, helt uppslukad av deras liv var jag. Jag är arg på Onassis ännu, hur kunde han lämna denna kvinna för Jackie Kennedy? Men vad han ångrade sig, äktenskapskontraktet han skrivit under var en ren katastrof, han ville ha sin Callas tillbaka men det fick han inte. När Onassis blev sjuk och döende smög Callas in bakvägen, han var ju fortfarande gift med Jackie, han hann inte skilja sig innan sjukdomen slog till.
Callas sörjde ihjäl sig.
Det finns så mycket spännande att läsa om denna fantastiska kvinna och hennes livs kärlek.

Lyssna på henne i Madame Butterfly av Puccini
Den spelar jag hemma högt så väggarna bågnar!
KRAM C

Kommentarer

Populära inlägg