Tekakor.

Har Ni en stund över kära bloggläsare, gör dessa underbart goda tekakor.
Tekakorna har levt i skymundan ett tag, nu lyfter jag fram dom igen.
Detta recept bakade jag mycket förr............nu är det dax igen!

Maken och jag har tagit en härlig långpromenad i skogen, lite råkallt var det allt!
Men hemma väntade gott kaffe och en god croissant.
Det gäller att njuta av livet medan man kan.

 
Bloggerskan C:s tekakor.
Blötlägg 5 dl havregryn
i 1 liter mjölk
Smält 300 gr smör el. margarin
Blanda ner 1 1/2 hg jäst
ca 1 tsk salt
1 dl socker
2 liter vetemjöl
 
Kavla ut degen 1 1/2 cm tjock.
Ta ut med mått, så stora som Du vill ha tekakorna. 
Jäs på plåt ca 1 timme.
250 grader i ugnen.
UNDERBART goda, lycka till, går jättebra att frysa.
Bild från nätet.
KRAM C

Kommentarer

Maria EB sa…
Åh vad klassiskt och hjälp vad sugen jag blir. Kan du smsa hit en till mig :)
Chris sa…
En riktig klassiker, idag skulle jag nog våga ta ett halvt hekto mindre jäst i degen men detta är mitt gamla originalreceptet kram

Populära inlägg