Lundsberg

Otäckt!
Min mamma ringde idag på morgonen, hon är 87 år. Hon hade läst tidningen (ÖC) och sett på TV. Om Lundsberg internatskolan i Värmland, hon föreslog att jag skulle ringa Mark Levengood eller Jonas Gardell, hon ser dom som stora humanister! Hon föreslog att dom skulle ta upp kampen om skötseln av Lundsberg. Då visste vi inte (ännu) att skolan skulle stängas i sex månader.
Jag svarade att jag kunde nog inte kontakta Mark och Jonas.
Men Du skriver ju hela tiden på din sida på datorn sa mamma...........skriv där då!
Och nu gör jag det.

Så här hemskt skriver Daniel Swedin i Aftonbladet.
För snart två år sedan polisanmälde myndigheten Lundsberg efter uppgifter om grova övergrepp. Aftonbladet kunde i höstas avslöja att Skolinspektionen dessutom fått ytterligare uppgifter som inte polisanmälts, men som återfanns i Skolinspektionens tjänsteanteckningar
Under årens lopp har vi fått lära oss att Lundsberg är synonymt med pennalism, kamratuppfostran och övergrepp.
Men skolan har gång efter gång lovat att vidta åtgärder.
Eleverna skulle slippa att få kvastskaft uppkörda
i rumpan. Flickor skulle slippa att utsättas för sexuella övergrepp för att skapa sammanhållning bland pojkarna. Elever ska inte behöva bli sparkade så att de inte kan röra sig.
Så då slapp skolan hotet om vite på 500 000 kronor.
Så kom veckans rapportering om att två elever bränts med strykjärn i samband med en "nollning" på skolan. Och nu har Skolinspektionen fått nog.
Det innebär att skolan stängs från och med i morgon, torsdag. I sex månader ska skolan hållas stängd och myndigheten skickar med skolledningen en kravlista på åtgärder för att kunna driva skolan vidare.
 

Stäng Lundsberg

onsdag, 28 augusti, 2013 av Camilla Thulin
Nu är det väl ändå dags att stänga koncentrationslägret Lundsberg. Där fångarna torterar varandra. De starka ger sig på de svaga. Vem vill betala för att få sina barn brännmärkta både kroppsligt och själsligt. Jag trodde att man fick lära sig hyfs och fason. Helt enkelt bli en bildad human person. Det är tragiskt att man sätter sina barn där, ofta för att få rätt kontakter. Jag skulle aldrig vilja att mina barn – om jag hade några – skulle beblanda sig med mobb som mobbar och torterar sina skolkamrater och dessutom betala en stor summa pengar. Nä stäng ner skolan och öppna ett flott vandrarhem uppe i den Värmländska urskogen. Personalen skulle kunn behålla sina jobb. Rektorn bli hotellchef, lärarna kan ha guidade turer, städet och köket fortsätter som vanligt.
Husfar och husmor blir perfekta värdar.

Nu är det dax, bort med pennalism.
Öppen skola.
Hälsning till mamma, nu har jag skrivit!
KRAM C

Kommentarer

Maria EB sa…
Ja, tiden är helt förbi för den här typen av förlegade institutioner. Fast man kan ju inte annat än tycka synd om alla elever. Kram
Chris sa…
Tänk att stå utan skola!? Att föräldrar och ledning inte stt ner foten för länge sedan är förunderligt.
KRAM

Populära inlägg