Årets första rabarberkakan. Recept.

Hej!

Nu har rabarbern kommit!

Dax för årets första rabarberkakan, en enkel variant gjorde jag.

En snabbgjord fikakaka.

Den är godast att servera med lättvispad grädde med lite vaniljsocker i.

Annars älskar jag råkräm men tycker grädde är bäst till den här.

Gissa vad det är för vita blommor som sticker upp i vasen?
Fikatime.
Muggarna köpte jag på loppis i går.

Det är inget smör i kakan.
Skiva och lägg uppepå.

RÅKRÄM.
2 äggulor + 2 msk strösocker + 1 msk vaniljsocker vispas.
2 dl grädde vispas.
Blandas.
Världens godaste råkräm.
Servera den kall.

Årets första rabarberkakan.

Råkräm i söt antik kanna.
Svar: det är min ramslök som blommar.


Enkel rabarberkaka.

3 ägg
2,5 dl socker
3 dl vetemjöl
2-3 rabarberstjälkar
cirka 100 g smör

Gör så här:
1. Sätt ugnen på 175 grader, smörj och bröa en form.
2. Vispa ihop ägg och socker. Tillsätt mjölet och rör till en slät smet.
3. Skölj och skär rabarbern i bitar.
4. Häll smeten i formen, lägg på rabarbern, skiva smör över kakan.
5. Baka kakan mitt i ugnen i cirka 30 minuter.

Lycka till.

Hälsning C.

Kommentarer

Populära inlägg