På resa med Tranås Konstförening.

Hej!

Lördagens resa med Tranås Konstförening blev en fullträff.
Vi var en hel busslast full med entusiastiska deltagare.
Besöket på Brixelgården vid Hjälmarens strand strax utanför Arboga
blev en oförglömlig upplevelse mycket tack vare vår guide, en god vän och kollega till 
konstnären Richard Brixel, som tyvärr inte är i livet längre.
Vi fick inte bara kunskap om tillverkningsprocessen av skulpturer.
Vi fick oxå möta personen bakom konstverken.
Brixel var mer känd utomlands än i i Sverige.
Han har deltagit i hundratals utställningar och finns representerad
i privata samlingar och museer i fem världsdelar.
Här i Tranås stoltserar vi med en staty av speedwayföraren Ove Fundin
som Richard Brixel har gjort.
Jag rekommenderar ett besök på Brixelgården,
en fantastisk plats och så vacker miljö.
Besök måste förbokas.

Vi fick en guidad tur på Strömsholm Slott med vacker sevärd konst.
Stjärnsund Slott nära Askersund avslutade denna konstresa.
Vi hann både med fika, lunch och räkmacka innan vi kom hem till Tranås igen.

Speedwayföraren Ove Fundin från Tranås i brons.
Finns en staty i Tranås oxå.
Samtidigt ger jag en kram till vännen Ove F med
fru Ioana. 🥰

Ronnie Peterson, Formel 1 förare, denna staty finns i Örebro oxå.
Ronnies hemstad.
Jag träffade Ronnie på en bilfest i Jönköping, för länge sedan.

5 ton staty gjord i Kina.

Brixelgården ligger otroligt vackert vid Hjälmaren.

I ett konstnärshem här hade jag gärna suttit och njutit och druckit ett glas vin………

Två spännande konstverk………….

Strömsholm ett barockslott med mycket sevärd konst,
Speciellt stora hästmålningar.
Inte mycket möbler.
Här fick vi en guidad tur.
När jag hör ordet Strömsholm tänker jag bara på hästar.
Detta är sedan gammalt ett hippologiskt centrum för ridsport.


Flera rum i slottet har kinesiska dekorationer.
Dom överensstämmer inte ett dugg med kinesiska barns verklighet.
De visar aktiviteter dessa barn aldrig har haft.
Ex. Se nedan.

Här avbildas kinesiska barn som dricker sig fulla!

Underbara stora hästtavlor, hästarna hade väldigt små huvuden, en iakttagelse jag
gjorde, kropparna var anatomiskt overkliga men,det kallas konst.

Vi passerade Engelbrekt i Arboga, på vår väg till lunchen.
Minner om Arbogamötet på 1400-talet, kanske var det Sveriges första riksdag.

I Arboga var min familj ofta på besök hos moster, morbror o kusinerna.
Long time ago…….

Idag lärde jag mej lite nytt ….igen!
Tack till Er som fixade resan.
Hälsning C
 

Kommentarer

Populära inlägg