Min söndagskaka. Recept.👌

 Hej!

Du som läser min blogg vet vid det här laget att här finns allt både högt och lågt 

att läsa. 

Ämnena skiftat snabbt.

Hänger Du med?

I måndags var Stickorna här då gjorde jag min söndagskaka.

En kaka som jag har gjort hela mitt vuxna liv.

Oftast på söndagarna efter uteliv med hästar, bilar, trädgård, tipspromenader m.m 

Alla var fikasugna och fort skulle det gå.

Nu var det ett tag sedan jag gjorde den.

Det är en torr (!) sockerkaka utan smör, bara lite uppepå!

På kakan kan Du ha klyftor av 🍎, riven 🍋 , riven 🍫, Hallon, m.m.

Måndag är det Stickorna.

Ett kreativa stickgäng. En höjdpunkt.

Stickorna gillade min Söndagskaka.
Maken åt upp resten!
Bästa kakan tycker han.

Färdig för bakning.
Älskar nymald kardemumma.


SÖNDAGSKAKA.

2 ägg
1  1/2 dl strösocker vispa vitt
2 dl vetemjöl 
2 tsk bakpulver 
Vispa runt.
Slå i en ströad form 
Lägg på:
2 äpplen i tunna klyftor läggs på.
50 gr brynt avsvalnat smör.
Nymald kardemumma.
Gillar Du kanel bättre tar Du det.
Några korn råsocker.

200 grader ugn ca 30 minuter.
Håll koll.

Denna kaka ska ätas BUMS!

Ekollonet har tagit sig.

Brynt smör ska det vara.
Jag tog lite ströbröd och lite mandelmjöl i formen.

Ett par timmars mys med lite gott fika.
Givetvis fanns mandelkakorna från Lidl på fikabordet.
(läs tidigare inlägg).
Hortensiorna från min moster och morbrors trädgård.

Lycka till.
Hälsning C

Kommentarer

Populära inlägg