Sticka torgvantar. Mönster.

REPRIS det är dax att sticka handledsvärmare.

 Hej!

Sticka superenkla handledsvärmare eller

torgvantar som dom oxå heter.

På torget i Linköping när jag gick med min mor och handlade när jag var barn hade alla 

torgtanterna dessa vantar.

Mycket användbara, blir uppskattade presenter.

Jag använder ullgarn och stickar med mina vackra trästickor inköpta på

 Östergötlands Hemslöjd i Linköping.

Dom heter Öland och är 4,0 mm.

TIPS!

1. Resåren gör Du så lång Du vill.

2. Det blir fint att sticka på en cm på tummen istället för att avmaska sätter Du maskorna 

på en tråd och stickar på lite.

3. Använd avvikande färger.

4. Virka lite runt kanterna.

5. Mönstret jag har gjort är superenkelt.

En grå, en orange varvet ut, sedan en grå på den orange och på det orange en grå

varvet ut.

6. Avsluta vanten med resårstickning eller räta maskor.

Du märker det är bara att låta fantasin göra jobbet.

Mönster hittar Du nedan.

Mönster:

Jag stickar med 5 stickor.

40 maskor fördela på 4 stickor.

Första varvet rätstickning därefter 1 avig 1 räta,

sticka detta i 9 cm.

Sedan slätstickning i 10 varv.

På nästa varv görs avmaskning för tummen,

sticka två maskor avmaska sex maskor.

Till större tumme avmaska någon mer maska.

På nästa var lägg upp sex maskor över avmaskningen.

Sticka de övriga stickorna som vanligt.

Sticka slätstickning i sex cm.

På näst sista varvet avmaska en maska i varje sticka, 

fyra stycken totalt.

Prova dej fram.

Avmaska, ganska fast.

Ett axplock av torgvantar.
Virka gärna en kant runt vanten.

Trästickor inköpta på Östergötlands Hemslöjd i Linköping.
Dom är helt underbara att sticka med.

Lycka till.
Hälsning C.

Kommentarer

Populära inlägg