Att bli mamma till sin mamma

Mamma målad av en konstnärskollega 1958

Mamma målad av en konstnärskollega

Mammas tavla hon målade från Gränna, där ateljén och sommarparadiset finns.

Oljemålning av mamma

Oljamålning av mamma

Oljamålning av mamma

Akvarell av mamma, gjord 1992
.
Att bli mamma till sin mamma, ett väldigt svårt ämne, men ett som drabbar många av oss. Min mamma fick stroke strax innan hon fyllde 85 år, fram tills dess hade hon klarat ALLT själv. Hon har alltså ingen demens, utan blev skadad av stroken, balansen, synen, hörsel och orken har försämrats. Hon säger själv att få en stroke är som att få ett hjärnspöke, allt spelar henne "spratt". Efter en bra akutvård kom hon till ett korttidsboende, det var HEMSKT. Har man inte sett med egna ögon vet man inte hur det KAN vara. "Jag dör om jag är kvar här" sa hon. Jag tog hem henne till hennes egen lägenhet, 3 våningar upp utan hiss, men det har funkat med mycket god hjälp från hemtjänsten, sjuksköterskebesök, nattpersonal, färdtjänst, mammas vilja, min vilja, släkt och vänner.
Det är billigare att ha en anhörig hemma än i kommunal vård, har jag fått lära mej, detta trots all hjälp mamma får. Vi tar en dag i sänder. Tillägg: mamma är konstnär men hon gör inte bara träd och blommor som jag visat här i blider!

Kommentarer

Sassa sa…
Jag förstår att det känns tungt men du är ju ändå " nära" Mamma. Jag har några tavlor av Erica Cabbe som jag älskar. Får inte plats med dem just nu. Du kanske känner till henne? Det är en f.d Gränna konstnär. Så härliga tavlor din Mamma har målat.Ha en riktigt bra helg och stor kram<3

P.s jag följer dig varje dag och gillar verkligen dina inlägg!!
Chris sa…
Min mamma känner E.C. Tack för Ditt inlägg, jag blir ALLTID lika glad. KRAM C

Populära inlägg