Reklamtecknare Lola

Vilka fantastiska bilder! Njut! Konstrundan etapp II.
Lola Froriep - Rittmark (1909-1997) modedesigner och reklamtecknare. Verksam i Tyskland, Frankrike och Sverige. Från 1953 till 1972, reklamchef på Nordiska Kompaniet (NK) i Göteborg.
Dom här bilderna måste ställas ut för en stor publik. OBS! Varje liten bild är handritad och målad alla bilder är sedan uppsatta på ett stort papper..........så detta är INGA tryckta bilder. Min kamera kan inte visa detta! Alla bilder är original och handgjorda, på lövtunt fint papper.


Jag hade gärna dansat i en sådan här klännning.

Tänk om man fått ägt en av dessa klänningar idag!

Sorgklänningar från 30-talet, även i sorgens stund var det viktigt att 30-tals kvinnan följde det gällande modet.

Att jag INTE tog fler bilder, det fanns badmode och mycket annat ( jag fick en hostattack och fick stå utanför huset o hosta i en kvart) orken liksom försvann...........SYND! Jag älskar dessa bilder, vilket kulturarv.

Kommentarer

Populära inlägg