Orientmattor - Köpläge

Nu är det verkligen köpläge på orientmattor, dom är ju bara så vackra. Kostar nästan ingenting på auktioner, Ikea har jättebilliga mattor. JAG VET, det finns svindyra mattor oxå! Mattornas Rolls Royce tex old Bachshaish från nordvästra Iran såldes på Bukowskis i våras, priset blev 180.000:-kr. Mattan var från slutet av 1800-talet eller ännu tidigare. Orientmattor är samlingsnamnet på handknutna mattor, varptråden spänns i en vävstol där olikfärgade garn knyts fast.
Antik matta: handknutna orientaliska mattor som är mer än 100 år gamla.
Semiantika mattor: handknutna orientaliska mattor som är mellan 50 och 100 år gamla.


Old Bachshaish

Detta är en Hamadanmatta nygjord, kostar ca 4000-5000:- kr. Går att köpa ännu billigare på auktion.


Jag gillar ullmattor, oömma nästan ouslitliga i varma vackra färger. Jag har aldrig förstått mig på seden i Sverige att ta av skorna när man kommer bort, tänk att vara finkläddd och gå i strumplästen. Ofta ser man på TV folk som går runt i strumplästen, det ser så oklätt ut?? Barfota kan vara OK att gå inomhus (utan gäster). Orientaliska mattor tål slitage och jag tror att våra golv oxå är gjorda för att slitas och användas.
Tips! Varje vinter, när det är riktigt kallt (mattorna får ju inte bli blöta) lägger jag ut alla mattor och vänder dom i snön, låter dom ligga ute flera timmar, sopar sedan av dom och in med dom på golvet igen. LOVELY!
Jag önskar Er alla en bra måndag/KRAM C

Kommentarer

Populära inlägg