Åkes hasselnötsbröd

 Hej!
Här kommer min kompis Åkes goda recept på bröd, han bakar det en gång i veckan.
Brödet är jättegott! Jag vet jag har ätit det!
Godast dagsfärskt, därefter är det toppen att rosta säger Åkes fru!
Detta bröd blir ett "proffsigt" bröd, hoppas Ni förstår vad jag menar!? Med riktigt knaprig god yta.



Åkes hasselnötsbröd
 
½ paket (25g) jäst
1 tsk salt
1msk honung
4 dl ljummet vatten
7,5 dl vetemjöl
1 näve solroskärnor
1 näve hasselnötter
1 tsk stött fänkålsfrö
 
Blanda alla ingredienser i en skål
Arbeta degen för hand, den ska vara ganska lös
Låt jäsa 2 timmar
Häll upp degen på bakplåtspapper
Sätt ugnen på 250 grader
Låt jäsa tills ugnen är varm
Sätt in brödet i ugnen i 15 minuter
Sänk ugnstemperaturen till 125 grader
Grädda i ytterligare 1timma och 45 minuter
Låt svalna under bakduk

Tack för receptet Åke, hälsa frugan!
Nu hoppas jag att Ni alla bakar detta bröd.
Och det ska vara hasselnötter det har Åke testa fram.
Tål Ni inte nötter finns det olika goda frön.
LYCKA TILL!
Nu ska jag jobba färdig och sen ska jag baka bröd.
Ha en g´o fredag.
KRAM C

Kommentarer

Hej! Det där brödet ska jag prova! Så bra med recept utan krångliga ingredienser! Speciellt för mig som brottas med franskan!

Så fint med dina röda pelargoner! Det är ju så extra kul att få göra fint ute den här årstiden!

Jag hade aldrig hört talas om "häxsot", men det måste vara det då det blir helt sotigt där taket möter väggen. Huset är säkerligen målat med färg som drar till sig partiklar som missfärgar. Alltid lär man sig något nytt!

Hoppas du får en härlig helg!
Kramar från Luxemburg
Chris sa…
Tack det samma Luxemburg. Baka brödet, det är jättegott, lycka till kram Christina
Carro sa…
Mums!👍
Maria EB sa…
Måste allt prova detta omtalade bröd. Gillar nötbröd skarpt! Så gott till ost....
Chris sa…
Prova.........jättegott! Trevlig helg kram C

Populära inlägg