Vegetarisk III

HEJ!
Tisdagens vegetariska blev hemgjord sparrissoppa, jättefin sparris (vit) från Tyskland, bra pris just nu. Skörden pågår för fullt i Tyskland.
Så här gjorde jag:
Bröt bort toppknopparna på sparris och skalade stjälkarna och kokade i bitar
med en Örtagårdsbuljong- + en grönskaksbuljongtärning i vatten.
Mixade och la sedan i dom fina knopparna, fick koka en liten stund.
I med 1 dl grädde.
Färdigt, mums så gott!
Ett gott bröd passar bra till, jag hade en baguette med pumpa- och solroskärnor.
Efter detta var det nödvändigt med en dessert, det blev årets första rabarberpaj med lättvispad grädde och en god kopp kaffe. Mollbergs blandning från Zoega.

Hoppas Du läst min info angående Skånerost...........Tips (!) lämna Skånerost och ta Mollbergs blandning istället, detta enligt Zoegarosteriet själva, Skånerost innehåller mer syra, inte så bra för mage och tarmar. Jag har druckit Skånerost sedan mitten av 70-talet (lärde mej på lärarhögskolan i Malmö), nu dricker jag Mollbergs blandning.

 Kolla in så fin sparris.
Primörernas tid har börjat.
 Rabarberpaj ljummen med lättvispad grädde!

Det här goda tipset kom från gulliga:
Maria EB sa...
Hos oss blir det quinoa med fräst vitlök, rödlök, sparris, svamp o zucchini. Med lite parmesan o olivolja på toppen så duger det en vanlig sketen tisdag. Kram
Tack för tipset det får bli nästa tisdag, snart får jag börja med vegetariskt två dagar i veckan!!
 
KRAM C
 
 

Kommentarer

Maria EB sa…
Ja, och jag ska testa sparrissoppan - den verkade både smidigt o läckert. Har blivit total sparrisfantast! Kram
Chris sa…
Supergott!Speciellt den vita! KRAM

Populära inlägg