Thaigryta med kyckling och citrongräs

Hej........recept igen!
När matlagningsgänget var här senast serverade jag Thaigryta, MUMS, jag lovade då att Ni skulle få receptet och här kommer det.
GÖR  detta!

Thaigryta med kyckling och citrongräs

Ingredienser:
2 burkar kokosmjölk
Kycklingfilé alt. kycklinglårfilé
Citrongräs, 3-4 st.
Röd paprika
Gul lök
Zuccini
Broccoli
Morötter
Bambuskott, en burk
Röd chili
Sweetchilisås
Salt
Ev. röd curry pasta
Jasminris

Ta fram en rejäl gryta och häll ner kokosmjölken. Snitta citrongräset och banka med baksidan av kniven för att få ut alla smaker, och lägg dessa kvistar i kokosmjölken. Låt puttra och försök att pressa ur citrongräsen så mycket som bara går.
Jag använder alltid lårfilé jag tycker den är mycket godare än vanlig kycklingfilé.

Koka jasminris enligt anvisning.

Under tiden basen puttrar steker du kycklingen, som sedan läggs i grytan tillsammans med babuskotten. Stek grönsakerna, al dente. Ta i så mycket chili du vill eller uteslut om Du inte gillar. Koka broccolin. Tillsätt ett par rejäla matskedar sweetchilisås i grytbasen och ev. röd curry pasta (inte nödvändigt) och salt.
Pressa ur citrongräset en sista gång innan du plockar upp dessa ur grytan. Lägg sedan ner grönsakerna och ge ett uppkok, sist av allt lägger du i broccolin.

Ta fram en liten skål, som du fyller med ris, platta till och vänder snabbt upp på tallriken, så får du en snygg "rishög". Servera grytan.

Servera med en kall öl eller ett glas rött. Smaklig spis! Den här maten gillar alla!?
 
Ta en liten skål som du lägger riset i, platta till lite innan du vänder skålen och du får riset snyggt serverat

Jag glömde fota min mat så dessa bilder är tagna av min dotter Carro, från hennes tjejfest, TACK!
Lycka till.
KRAM C

Kommentarer

Populära inlägg