Om olivträd

Hej kära Ni!
Mitt stora olivträd får gula  blad (som jag plockar bort).
Nu har jag läst på om skötsel av olivträd.

Citursjord är inget den behöver ha inte heller den så kallade medelhavsjorden. Vanlig krukväxt eller plantjord funkar hur bra som helst. Grus och leca är bra för dränering, olivträd vill inte ha blöt eller geggig jord. Algomin mår den bra av att få i blandad i jorden.
Olivträdet vill ha näring en gång i veckan, det hade jag INTE en aning om. Men.....inte för långt in på höstkanten  men om den står frostfritt under vintern kan Du göda längre in på hösten.
Nu ska har köpas gödning.





 Visst är det härligt att vi kan ha olivträd häruppe i vårt land. Lite Italien på höglandet!
Ni förstår att jag blir lite orolig när det blir gula blad.
KRAM C

Kommentarer

Maria EB sa…
Ja, jag har gett upp och insett att mitt sommarpendlande mellan Öland och Småland inte riktigt funkar med olivträd. Får bli senare när jag är mer "stationär"...Kram o lycka till med gödandet!
Chris sa…
Maria, man måste ha tid att vårda sina växter!! Tids nog! Stor kram

Populära inlägg