Chiapudding med bär.

Hej!
Här kommer recept på chiapudding och lite kunskap om chiafrön!
Så här gjorde jag, det finns massor av olika recept på nätet.
 
Chiapudding
0,5 dl chiafrön
1,5 dl rismjölk
1/2 tsk vaniljsocker
Lite kokosflingor
Blanda, låt stå i kylen över natten.
Till frukost eller mellis, ät med lite bär.
GOTT!
Nyttigt!
 
ReneeVoltaire tar äppeljuice. Här
Andrea Engsell tar mandelmjölk. Här
 
 
 Min frukost idag för att klara en lång dag i Linköping,  ha-sköta-om-mamma-dag och besöka min kära barndomskamrat Kicki, som suttit rullstolsburen i 10 år efter en stroke, en annan barndomskamrat var med hela dagen, hon sticker snart till Cypern, där hon bor halva året, så det dröjer ett tag till vi ses. 
Kul att träffa alla men oxå lite sorgligt.
Maken har kört oss runt idag (snäll) men han tog en koll på racingbanan Svista och heja på gamla bekanta oxå!

 
Varför chiafrön???
 
 
Chiafröna började användas på aztekernas tid i Mexico där det var ett baslivsmedel och en dyrbar offergåva till gudarna. Sedan glömdes det bort men har nu blivit populärt igen.
Fröna är framförallt rika på Omega-3 (chia innehåller hela 8 gånger mer omega 3 än lax), proteiner, antioxidanter, kostfiber, magnesium, järn och kalcium. Detta gör chia till ett riktigt superfood!
 
Yngsta dotter har läst innehållsförteckningen på mandelmjölken och tycker den är för lång.
Är det någon som vet? Är den nyttig?
Lycka till!
KRAM C


Kommentarer

Maria EB sa…
Nej, jag vet inte om den är nyttig. Har testat att göra själv. Med skållad mandel o vatten i mixern. Blev ganska blaskigt kan jag säga - ingen höjdare alls. Skulle satsa på bara bär eller frukt. Ska prova detta som frukost någon gång. Man kan verkligen behöva lite omväxling! Kram o tack för dina roliga tips o idéer :-)
Carro sa…
Min chiapudding med kokosmjölk står i kylen och väntar på morgondagens frukost.

Har iaf köpt mandelmjölk osötad för att testa. Trots diverse stabiliseringsmedel etc.
Chris sa…
Tack snälla ni för kommentarer. Rismjöllen funkar toppen och har inga tillsatser jag tog i ett Påarp droppar god flytande honung som sötningsmedel. Berätta hur era blev. Kram

Populära inlägg