Min september!

Hej sköna söndag!
Här kommer del 1 av:
Det här ska jag göra i september
och lite till som jag INTE talar om.
 
1. Månad inleds med ett barnbarn som fyller 4 år just idag, så det blir kalas. En bra start på en ny månad.
 
 
2.Denna bok ska jag läsa.
Levande och döda i WinsfordLevande och döda i Winsford
En kväll i november anländer en kvinna till byn Winsford på Exmoor i sydvästra England. Med sin hund bosätter hon sig i ett ensligt beläget hus uppe på heden. Hon använder inte sitt riktiga namn och hennes avsikter med vistelsen är oklara. Hon vandrar bland törnen, dimmor och vildhästar. Hon har bestämt sig för att överleva sin hund.
Hon har ett förflutet och en historia. Vad har hänt med hennes man? Är han i livet? Vem var han egentligen och vad var det som hände i Marocko för trettio år sedan? Och är det någon som letar efter henne?
Levande och döda i Winsford är en bok om att fly från sitt gamla liv. Om att försöka göra upp. Om att kanske börja om trots att man inte är någon ungdom längre.


3. Denna film ska jag se.
En "måstefilm"
Michel Douglas i rollen, hur kul som helst.  
 
 
4. Sticka med "Stickorna inget kan hindra mej!
 
5. Gympan med tjejerna börjar nu i veckan, slitigit värre, ska oxå börja PW:a ordentligt!
 
6. I slutet på månaden börjar jag äta D-vitamin.

Man får i oss vitaminet på två sätt: dels via maten, dels bildas D-vitamin i huden när man är ute i solen. Under sommarhalvåret är solbestrålning den viktigaste källan. Vitaminet lagras i kroppen och det som har bildats av solen kan täcka en del av behovet under vinterhalvåret.

D-vitamin i mat finns framför allt i:
  • Fisk, speciellt fet fisk som lax, sill och makrill.
  • Mini-, lätt- och mellanmjölk, eftersom de alltid berikas med D-vitamin. Ofta berikas också osötad lättfil och lättyoghurt.
  • Margarin, eftersom de alltid berikas med D-vitamin.
  • Ägg och kött innehåller också en del D-vitamin.

7. Jag gör en vinresa till Ungern, den tredje i ordningen. Resan går i sällskap med goda vänner.


Vinresa 20212.
 
8. Jag ska gå en kurs i 1700-1900-talets möbelstilar och inredningar.
Bl.a blir det ett besök på herrgården Regnaholm. Med föreläsning av Lars Sjöberg.
Så spännande.

 
9. Jag ska lär mig mera om mat genom Lotta Lundgren, hennes nya bok blir succé tror jag.
Tio lektioner i matlagning heter den och den kommer säkert att sticka ut!


Återkommer med ett kapitel till.
Ha en härlig söndag.
KRAM C

Kommentarer

Maria EB sa…
Späckad månad vill jag lova! Blir kul med stickning i morgon. Kram
Chris sa…
Jättekul......vi ses/KRAM

Populära inlägg