Recept på Västerbottenspaj

 

Västerbottensostpaj

Ingredienser

Pajdeg:
125 g Smör
3 dl vetemjöl
1 msk vatten
Fyllning:
200 g riven Västerbottensost
3 ägg
2-2,5 dl Vispgrädde
Lite peppar
Lite chilipuver (gör mycket till smaken)
2 msk sherry eller konjak (kan uteslutas)

Beskrivning

Sätt ugnen på 225°. Mixa smör och mjöl till en smulig massa. Tillsätt vattnet gör en smidig deg. Tryck ut pajdegen i en pajform (24 cm i diameter). Nagga formen i botten och ställ in i ugnen ca 10 minuter. Vispa ägg och grädde, tillsätt osten. Smaka av med peppar, chilipulver och sherry (om så önskas). Häll ostfyllningen i pajskalet och grädda ca 20 minutser tills pajen stelnat. Låt svalna.

Jag kan berätta att igår kväll var jag hos äldsta dottern med familj och blev så bortskämd. Jag serverades Västerbottenspaj med färska räkor och andra mumsiga grejer till! Det var svärsonens Västerbottenspaj special...........den är INTE som receptet ovan, han har sex ägg i pajen och ett i pajskalet och mer än ett halvt kilo ost i fyllningen! Hans paj är underbar.......men nu får Ni mitt recept!
Ett tips: jag tycker det blir en jättegod ostpaj om man river olika sorters ostar, när det blir en bit ost över river jag den och sparar i frysen tills jag fått ihop till en ostpaj eller till varm mackor med gratinerad ost på, till soppan.
Lycka Till/KRAM C

Kommentarer

Populära inlägg