Böcker och åter böcker.

Hej!
Nu när tiden finns är det läge för långa promenader, läsa böcker, se serier.
Jag har nu läst Gunilla von Platen, Draken i rummet,
den var helt fantastiskt bra.
Den rekommenderar jag varmt.
En riktig kvinnobok.
En invandrartjej som slåss mot sin egen kultur och samtidigt ska
stå upp mot maktens män i svenskt näringsliv.
Om en kvinnas svårigheter om hur det är på toppen i näringslivet.
Här skriver hon om det systerskap som är så svårt att få tag på.
En kvinna på toppen stöder inte andra kvinnor att nå dit.
Det blåser en ensam vind på toppen.
Sextrakasserier från män är inte ovanliga.
Kontrakt kan gärna undertecknas senare på hotellrummet. 
En bok att sträckläsa.

Draken i rummet, sträckläsningsbok.
Jag som trodde jag läst alla Jan Mårtenssons böcker om antikhandlaren i Gamla Stan
i Stockholm, hur kunde jag ha missa denna?
Eller har jag bara glömt!!

 Böcker, böcker.
Folkets skönhet1930-tal. 
Marie växer upp på en fattig gård i Langeland på den danska landsbygden. Barnen är många, pengarna är få och vardagen våldsam. Andra världskriget ändrar allt i tillvaron, de fattiga blir ännu fattigare, men för Marie kommer förändringen med Otto, en ung elektriker som drömmer om storstaden och det moderna livet. Men vilket pris betalar Marie för sin klassresa? 

Merete Pryds Helles episka släktkrönika har vunnit flera stora priser i Danmark och legat på bästsäljarlistan i över ett år. "Folkets skönhet" fångar 1900-talets moderna kvinnoöden på ett oförglömligt vis och talar till alla som älskar Kristina Sandbergs och Elena Ferrantes romaner.

 Som pesten av Hanne Wibeke Holst, fick jag låna av en väninna igår.
850 sidor, hon tyckte den var jättebra.
Verkligheten kom ifatt dikten!

Just nu skakas världen av coronaviruset som blir allt mer påtagligt i vår vardag. Tomma hyllor i matbutikerna och sinande förråd av handdesinfektion. Corona har angripit världen och viruset har även påverkat bokmarknaden. På biblioteken är Albert Camus bok Pesten nästan helt utlånad, och förläggare världen runt rapporterar om en försäljningsboom av böcker som rör detta ämne.

Ska läsa! Lån från en annan väninna.


Anna Laestadius Larssons bok Hilma.
Här är jag kluven, första halvan av boken är bättre än den senare delen.
Skulle kunna vara så mycket bättre tycker jag.

Jaa nu finns det tid att läsa.
Hälsning C

Kommentarer

Populära inlägg