Jag känner mej trygg med den svenska modellen. Glad Påsk på Er!

Hej på Er alla!
Jag vill önska alla mina bloggläsare en Glad Påsk.
Idag trädgårdsarbetar vi.
Olivträden åker ut.
Mycket riskabelt, jag som höll på att ta livet av dom förra året.
Mandarinträdet är otroligt vackert men det får stå i förrådet ett tag till.
Agaverna har vi inte bestämt ännu hur vi ska göra.

Apropå corona.
Jag måste meddela att jag känner mej trygg med den svenska modellen.
Jag känner tillit.

På bara några veckor har statsepidemiolog Anders Tegnell, 63, 
blivit Sveriges nya superkändis. 
Han är vår nya trygghetssymbol i kampen mot coronaviruset, och han 
får blombuketter från okända människor budade till jobbet.
Han får kritik från bl.a USA, Norge, Danmark och Italien.
Men han verkar inte bry sig nämnvärt.
Coronashaming ett nytt ord, att strunta i rekommendationer.
Vi får lära oss att leva lite på undantag ett tag.
Tegnell säger att våra resvanor kommer att förändras efter coronapandemin.
Vi kanske inte kan resa på ett år.
Tegnell kan verkligen svara på frågor på ett bra sätt. 
Jag är väldigt glad över beslutet att hålla skolorna öppna,
jag har läst att det var det som räddade många barn från att dö
i spanska sjukan på sin tid.
Dom skapade gruppimmunitet.

Något jag har svårare för är tonen på sociala media.
En kvinna från min småstad skrev på Facebook att hon var vansinnigt på
några pensionärer som fikade på stan något som hon sett när hon själv handlade!!.
Själv var hon i 60 års åldern!
Hon påtalade att Sverige stängt ner för deras skull och många hade
oxå gjort konkurs för deras skull!?
  Hjärncellerna hade nog en släng av corona.
Corona gäller väl alla.
Den största gruppen patienter som ligger på intensiven är 
mellan 50 - 69 år.
Angivarsamhället gick fort att få igång.
Den sociala kontrollen har ökat avsevärt.
Mycket obehagligt tycker jag.
Tänk positivt.
Jag tycker vi är många som är coronalydiga.

 Gammal bild från förra huset, numera inga fjädrar!




Glad Påskkram.
Igår såg vi våra barnbarn på behörigt avstånd.
Vi fick i alla fall lämna lite påskpresenter.
Det var svårt att inte få kramas.

Idag serveras det gubbröra på knäckebröd till lunch,
med de drycker som så önskas!

Till middag blir det min fantastiska fisksufflé med skirat smör
och massor av finhackad dill.
Givetvis med gröna ärtor, Ebbaärtor dom godaste som finns.
Något gott vitt i glaset.
MUMS!
 Hälsning C


Kommentarer

Populära inlägg