Min goda fisksufflé, drömmiddag! Vintips!

Hej!
Min fantastiskt goda fisksufflé är nr 1.
Enkel att göra och så god.
Vårmiddag på hög nivå, med enkla medel.

 Alla mina mindre formar var upptagna,
annars reser sig sufflén vackert över kanten.

Min goda fisksufflé.
400 gr kokt torsk
50 gr smör
 5 - 6 dl fiskspad + mjölk
 6 msk vetemjöl
4 st ägg
peppar o salt

  • 1. Koka fisken med salt och pepparkorn, låt fisken svalna och dela fiskköttet i bitar.
  • Använd fiskspadet i såsen. 
  • 2. Gör en vitsås av smör, mjöl, fiskspad och mjölk. 
  • Krydda med salt, peppar och ev lite muskot.
  • 3. Rör ner äggulorna när såsen svalnat. 
  • 4. Blanda i fiskköttet och dom hårt vispade äggvitorna. 
  • 5. Grädda i en välsmord suffléform i ca 40 minuter, 200°C. 
  • 6. Servera med skirat smör, potatis, hackad dill och gröna ärter.
  • En riktig drömmiddag lovar jag Er.
Hårt vispade äggvitor, vänd ned försiktigt!
Smöra en lagom stor form.


Låt mej nu få föreslå ett vin jag inte har druckit men beställt!
Jag gillar druvan Alvarinho det vet Ni.
Detta vinet måste vi prova!
Soalheiro Alvarinho, 
Portugal, Vinho Verde
Vinhuset Soalheiro är pionjär när det gäller att producera druvrent vin på druvsorten Alvarinho från Vinho Verde. Deras viner har kommit att bli ett internationellt riktmärke för kvalitet och karaktär för druvsorten alvarinho. Soalheiro Alvarinho 2018 vann guld i den prestigefyllda tävlingen Mundus Vini och när Portugals främsta vintidskrift, Revista de Vinhos, nyligen firade sitt 30-årsjubileum utsågs Soalheiro till ”Brand of the Year 2019”. 

Alkoholhalt 12,5 %  

Flaskstorlek 750 ml  Pris 135 kronor.

Men....jag lovar att det är gott!!
 Njut av Er påsk öven om den är lite annorlunda i år.
Lycka till!
GLAD PÅSK
önskar C

Kommentarer

Populära inlägg