Så goda tekakor att jag kallar dom mina! Recept

Hej på Er!
Ni är väl rädd om varandra i denna sköra tid.
Håll avstånd.
Håll kontakt.

Jag har bakat tekakor,
så goda att jag kallar dom mina!

 Perfekta tekakor!

 Jäsning på G!

 1/2 cm tjock deg.

 Fin deg.

Havregryn, jag tog fiberhavregryn.

Mina tekakor
1 dl havregryn
5 dl vatten
50 gr smör
1/2 dl ljus sirap
50 gr jäst
9-10 dl rågsikt
2 tsk salt

Blanda havregryn o 2,5 dl vatten i en kastrull, koka upp sjud 1 minut.
Lägg i smöret och resten av vattnet när smöret löst sig.
Vid 37 grader ha i den upplösta jästen.
Ha i rågsikt o salt.
Jäs i 30 minuter.
Kavla degen till 1/2 cm tjocklek.
Ta ut mått,
det blir ca 20 stycken.
Lägg på bakplåtspapper
Pudra på mjöl och nagga.
Jäs 30 minuter.
Grädda 225 grader i mitten på ugnen, ca 6-8 minuter.

Varmt lycka till
Hälsning C

Kommentarer

Populära inlägg