Nyplantering i trädgården🍀

Hej!
Nu planterar jag växter.

Passar fint när det inte är så varmt.
Jag fyller mina trälådor som min man byggt till mej.
Tidigare hade jag potatis, bönor och olika örter där.
Men nu vill jag ha blommor.
Kvar har jag gräslök, salvia, persilja och några örter.

Växter kan man fynd just nu i slutet på säsongen.
Jag planterar nästa bara perenner.
Dom flesta är billiga tycker jag men det tar ju ett tag innan dom växer till sig.

Jag har planterat vit Bolltistel, Rosenvial, Färgväppling, Praktriddarsporre,
Jättestarr, den otroligt vackra Silverrispen, Jätteprästkrage Hosta,Rosor, Stäppsalvia,
Vinranka (födelsedagspresent), Luktärtor, Lavendel, Klätterhortensia och en del annat.

Jag gillar att ha växterna i krukor eller lådor.
Friland kräver mycket mer jobb tycker jag.

Så här ser det ut nu!
Tre lådor är det.

Jordgubbsmyntan doftar och smakar underbart.
Den ska ner i lådorna snart.
Stor risk för spridning!

Höstflocks.

Silverrisp går bra att torka.

Stenpartiet.

Vinrankan är nu flyttad och planterad.
Födelsedagspresent.
Labruskavin "Spulga" 
Mycket frosttålig sort, rödvioletta druvor med god, lätt syrlig smak.

Jätteprästkrage.



Denna underbara silverrispen,
har satt flera!
Prisgrupp 1 kostar 35:-.
Så vacker färg.


Lite krasse finns det i lådan just nu.
Dom ska snart bort.

Klätterhortensian.

Rosenvial blir blandade färger och ca 2 meter hög.

Färgväppling.

Nu ska lådorna fyllas så dom nästan sprängs av blommor nästa år.

Så här ser lådorna ut före nyplantering, det är tre fack.
Här syns bara två.
Min man har spikat upp skylten från min affär.
Carro ´s ska få sitta kvar och Mode ska ner annars tror förbipasserande att vi har en affär här!!
Neonfärgen är röd i skylten den får vi koppla in och tända när det är partytime.

Fikonträd, mandarinträd, olivträd och Nordens olivträd silverpäronträd
har jag oxå i krukor.
Tar in på vintern.

Trädgårdshälsning från C

Kommentarer

Populära inlägg