Vet hut bankerna.

Vet hut bankerna!

Skäms.

Raseri mot storbankerna efter rekordvinster: ”Provocerande”

Bankerna tjänar 137 miljoner kronor per dag måndag till söndag.

Jaa Ni läser rätt.

Är det inte skämmigt?



En braslapp lägger jag in här, jag tillhör dom som inte tycker att bolåneräntan är väldigt hög.

Vi som är äldre vet vad hög ränta är.

När vi byggde vårt första hus hade vi en kortare tid över 20% i ränta.

Vi fick heller inte låna pengar i bank trots att vi hade sparade pengar på banken.

Vi hade då Nordea.

Under lång tid hade vi mycket högre ränta jämfört mot vad vi har idag.

Vi vande oss att amortera var det bästa sparandet.

Och en nödvändighet.

I Sverige idag köps för mycket på kredit.

Svenskarna har blivit bortskämda med låga räntor.

Det jag är emot är att bankerna tjänar för mycket pengar på våra bolån.

Vet hut banken!

Detta borde en regering kunna bromsa.

Vi som är äldre har oftast inte så höga lån men det kan vara svårt för

många unga människor att klara sin ekonomi i dessa tider.

 Fakta: Storbankernas räntevinster rusar uppåt

Det är en ökning med 53 procent. Swedbanks räntenetto lyfte till 12,8 miljarder kronor i årets andra kvartal. Det är en ökning med 80 procent jämfört med andra kvartalet 2022, då det låg på 7,1 miljarder.

Swedbanks VD svar är att det är bra att bankerna tjänar pengar.

Vilket dåligt svar tycker jag.
Det är bra att dom tjänar pengar det förnekar jag INTE men
hur mycket mer??

– Bankerna tjänar allt bättre på sina utlåningskunder och behöver inte riktigt i samma takt höja räntan till sina inlåningskunder, alltså spararna. Samtidigt som kreditförlusterna är väldigt låga. Och det gör att bankerna just nu, skulle jag vilja påstå, lever i den bästa av världar faktiskt. Det säger Peter Malmqvist, oberoende aktieanalytiker till SVT Nyheter.

Lotta Gröning: Är bankernas vinster en samhällsfara?

Jag har länge tänkt på bankerna och deras enorma vinster. Kvartalsrapporterna för de fyra största bankerna i Sverige visar att deras sammanlagda vinster närmar sig 200 miljarder kronor.

Vad tycker Ni?
Hälsning C

Kommentarer

Populära inlägg