SIRVA=shoulder injury related to vaccination. Vaccinationsskada. Tips!

Hej!

Två gånger har jag nu vaccinerat mej.

Först mot lunginflammation denna spruta ska förnyas vart 5 år,

 sedan mot stelkram, difteri och kikhosta,

den tog jag senast 1995.

Den heter Boostrix booster och håller i 20 år.

Det var två olika sköterskor som vaccinerade mej, det ska 

gå några veckor mellan dessa två vaccinationer.

Båda sjuksköterskorna var lika oförstående till att jag höll handen i höften

när jag skulle stickas,

en av dom tyckte t.o.m att jag var lite konstig som gjorde detta,

hon småskrattade lite åt mej.

Hon tyckte jag var "ute och cykla”!

En sjuksköterska lärde mig detta när jag tog min tredje covidspruta.

Hon kunde sin sak!

Det kommer nyheter inom sjukvården.

Det är inte så lätt i sjukvården att få ha en egen åsikt.

Hur många gånger har man inte märkt detta.

Kungen gjorde rätt – hade handen på höften”



Råd till vaccinatörer: Sikta inte för högt


Fenomenet innebär att vaccinationsnålen av misstag har stuckits in för högt upp på axeln och i stället för muskeln har vaccinet injicerats i en slemsäck eller sena. Symptomen som främst består av smärta och inskränkt rörlighet börjar ofta i samband med eller strax efter injektionen och kan vara från veckor till år.




Figur 1. Pekfingret på akromion, tummen vid tuberositas deltoideae (hittas lättare med abducerad överarm, vilket även innebär att bursan »försvinner uppåt«). Ge injektionen i mittpunkten.

En kollega rapporterade i LT för några år sedan [1] att han drabbats av värk i axeln efter sin femte TBE-vaccination. Smärta och värk kvarstod efter ett halvår. Litteratursökning ledde honom till begreppet SIRVA (shoulder injury related to vaccination).

Jag hade själv träffat en ung patient som fått pneumokockvaccin av en sjuksköterskestuderande som inte fått adekvat handledning. Plåstret satt ovanligt högt på axeln, och någon timme efter besöket på vårdcentralen tillstötte kraftig värk i vänster axel. Dagen efter hade patienten svårt att använda armen. På misstanke om inklämning gavs två kortisoninjektioner.


SIRVA är ovanligt, men allvarligt för den som drabbas. För fortsatt tillit till våra vaccinationsprogram, särskilt de som riktas till vuxna, är det viktigt att försöka undvika kända risker. Mot den bakgrunden bör ansvarig myndighet (Ivo?) se till att vaccinerande sjukvårdspersonal informeras om att smärta och nedsatt rörlighet i en axel inom 48 timmar efter vaccination kan vara SIRVA. Behovet av uppdaterad information om lämplig injektionsteknik bör utredas.

SIVRA ska anmälas.

Det är mycket vanligare än man tror.

Mörkertalet är enormt.

Läkningstiden kan vara många månader upp till flera år.

Hälsning C

Kommentarer

Populära inlägg