Reserutt i Östergötland👌🇸🇪. Recept.

Hej!

Små dagsturer är härligt!

Vi tog med våra kompisar på en tur.

Vi har nära till mycket trevligt i Östergötland.

Startade med självplockning hos Ombergsboden i Alvastra, Östergötland.

Vi kom tidigt men det var ändå i siste rappet vi fick nog dagens sista hallon.

Sedan belönades vi oss med gofika på Väderstads berömda kaffe.

Ett besök på Väderstads byggnadsvård rekommenderar jag skarp här 

finns mycket spännande grejer.

Magasin Kråkeryd som ligger alldeles bredvid har massor med godsaker

kött, ost, kex, marmelader, textil, keramik, goda olivoljor m.m

Ett snabbt stopp på Sharpman min väninna köpte en ursnygg klänning, Barbour.

Vi avslutade vår östgötaresa med Hermelins grönsaker i Skänninge,

ekologiska förstås och så fräscha.

Detta blev vår middag när vi kom hem.

Jag lovar att himmelriket var nära!

MUMS!

Hallon från Ombergsboden i Alvastra.


Häxans bra produkter på Väderstads Byggnadsvård.
Jag köpte Linoljesåpa från Gysinge till rengöring av våra kalkstensgolv.

Nu finns det krondill.
Hermelins grönsaker i Skänninge.

Snart börjar självplockning på Hermelins.

Morötter från Hermelins grönsaker.

Dagens inköp.
En otroligt god citronolivolja med riktig citron, inget aromämne.
Linoljesåpa, grönsaker och hallon.


Dagens rätt

Gröna bönor, morötter som jag kokar i lite vatten med 1 tsk honung,
rödbetor, gröna bönor.
Det viktigaste i denna måltid är att grönsakerna är kokta al dente, jag hatar genomkokta grönsaker!
Jag serverade lite bräckt skinka och ett pocherat ägg till.
Lite brynt smör.
Citronolivolja.

Såsen är:
Crème Fraiche 
Majonäs
Chiliflaks
Nymald svarpeppar

Ha det gott.
Jag gillar korta roadtrips.
Egna luktärtor på bordet.

Hälsning C

Kommentarer

Populära inlägg