Bra för immunförsvaret

Så här stärker jag immunförsvaret. Hur gör du? Jag äter allsidig kost med mycket fisk och grönsaker ändå känner jag mej trött och hängig ibland.
Tips om bra grejer:

Probiotika, i form av ett bifidobakterietillskott. För att hjälpa mage och tarm att på bästa sätt bryta ned och ta upp näringsämnen i matsmältningssystemet behöver vi tillräcklig mängd hälsosamma bakterier.

D-vitamin hjälper hjärnan att producera serotonin, det kallas oxå solskenshormonet och hjälper kroppen att producera "må bra"-hormoner och ökar immunförsvaret.

Här kommer det som jag har svårast att ta, jag mår lätt lite illa av denna tablett men jag försöker!

OMEGA-3 dessa kallas för extensiella fettsyror som är livsviktiga för kroppen eftersom vi inte kan producera dem själva.
Hjärnan består av 80 % fett och det är bland annat det marina fettet som behövs för att hålla cellväggarna i hjärnan mjuka och elastiska. Underskott kan leda till depression och håglöshet.
En multivitamintablett är bra när vinterstormarna sätter in tycker jag!


Detta äter jag:
Ett paket Verum Hälsofil innehåller 100 miljarder goda bakterier, det är 100 gånger fler än i t.ex. A-fil. Det gör att redan en liten portion Verum gör nytta i magen där det pågår en ständig kamp mellan goda och onda bakterier.


Berätta tar Du OMEGA-3? Fler tips för välbefinnande  tar jag gärna emot. Motion vet vi alla att det är bra men gärna nya tips/KRAM C

Kommentarer

Anonym sa…
Var ska jag börja ;)

Vi har egna gojibär här i norden dvs våra rönnbär. 10 torkade bär/dag täcker hela C-vitaminbehovet och innehållet massor av järn. Helt gratis! Trä upp på tråd och torka till fina halsband eller girlanger.

Rönnbäret med sina mineraler och c-vit är allmänt stärkande och sorbitolet stärker njurarnas arbete som kan motverka gikt och reumatism. Hälsar den snart utexaminerade örtpedagogen i Rök ;)
Chris sa…
Tack för tipset, du måste lära oss mer. det är bara så spännande:)
Anonym sa…
Liselotte

Hampafrön, jättenyttigt, inehåller Omega 3 6 och 9 och aminosyror som år bra för immunförsvaret.
På fil, i bröd, i sallader.
Chris sa…
Då ska jag köpa hampafrön. Jag har så svårt för kapslarna med Omega-3.
Tack för tipset!

Populära inlägg