Trädgårdstankar

Nu börjar jag fundera på vilka blommor som ska planteras inför sommaren. Jag är trött på pelargonerna, dom har inte varit bra dom tre senaste åren. VARFÖR? Jag som haft pelargoner i lådor och krukor hela mitt vuxna liv! Hur är Era pelargoner? Vad ska Ni sätta? Jag tar tacksamt emot förslag.


En underskattad blomma, nejlikan, den har förgyllt mina krukor Jag tror den går att plantera ut på friland. Nejlikan rekommenderar jag varmt!


Pampiga Afrikas blå lilja, finns oxå vit, så drottninglik och ståtlig. Tror Ni den är svår? Berätta! Den ser så lyxig och exotisk ut, här placerad i stora lådor på Gunillaberg, Tage Andersens ställe i Småland. En blomma som måste övervintra inomhus.



Nya Ikeastolen, köpte 2 stycken, tänk när vildvinet grönskar i bakgrunden då sitter jag där med ett glas rosé. Såg att Henkell Trocken har kommit i rosé, det ska jag prova. Kom med blomförslag/KRAM C

Kommentarer

Maggis Spennarre sa…
Hej !
Ang. pelargoner så är det väldigt viktigt att de är väl dränerade!!!
Terakottaskärvor tex i botten o jord uppblandad med lecakulor är bra!
Då de ursprungligen kommer från Afrika så älskar de sol o värme :-)
Vattna med näring då o då men låt dem torka upp mellan vattningarna, hellre glömma än vattna för mycket!
Plocka bort vissna blommor så gör de snabbare plats för nya!
En blomma jag kan rekommendera är Stjärnöga (Osteospermum)eller Afrikansk Marguerit som en del kallar den! Finns i massor av färger o blommar hela säsongen samt är mycket lättskött! :-)
Kram
maggis
Chris sa…
Tack Maggis för fina tips. Jag har varit pelargonernas drottning en gång i tiden men dom sista tre åren har dom inte funkat i mina balkonglådor. Det är så trist. Stjärnöga är jättefina. TACK/KRAM C

Populära inlägg