Min söndagskaka. Recept.

Gó Helg på Er!
För massor av år sedan hittade jag ett recept på en söndagskaka, den kakan har jag bakat 100, 100, 100-tals gånger, nästan VARJE söndag när barnen bodde hemma eller när det kom oväntat besök. Vi hyrde ett charmigt hus i Falsterbo och jag hittade ägarinnans receptbok, när jag kom hem återskapade jag receptet ur minnet. Så här blev min söndagskaka idag.


Min söndagskaka
2 ägg
1 1/2 dl socker
2 tsk bakpulver
1 tsk vaniljsocker
2 dl vetemjöl
4 msk smält smör
1 msk råsocker strö

Vispa ägg och socker riktigt luftigt, ha i vetemjöl, bakpulver och vaniljsocker, that´s it!
Slå smeten i en smörad och bröad form. 
Lägg på topping (om du vill) slå över det smälta smöret och socker. 
Grädda i 175 - 200 grader.


Förslag till topping:
Ibland bryner jag smöret lite, ger god smak.
Rivet skal av en citron
En näve hallon och lite vaniljsocker
Ha choklad i smeten eller uppepå
Några jordgubbar
Lite svarta vinbär
Kanel och vaniljsocker
Kardemumma och vaniljsocker
Nötter eller mandel
Utan topping är denna kaka en jättebra grund till en tårta

Dagens kaka blev med ett tunt skivat äpple med kardemumma uppepå. MUMS! 
För första gången hade jag hälften vetemjöl och hälften mandelmjöl. 
Har inte fika än så jag vet inte hur det blev!?
Världens snabbaste, lättaste och godaste kaka är detta men......den skall ätas samma dag.
Hoppas Du kommer att baka många söndagskakor/LYCKAS TILL/KRAM C

Kommentarer

Carro sa…
Ja denna är ljuvlig. Smöret och sockret på toppen som gör allt det goda!!!
Chris sa…
Visst är den god och innehåller inget smör bara det uppepå!/KRAM Safe flight home baby!

Populära inlägg