Lucka 14/Julstök


Heja alla glada bloggare!
Nu är det precis som vanligt, mina naglar som höll på att äntligen bli lite långa och fina är puts veck!? Jag har skurat badrum och toa och jag kan inte använda gummihandskar så borta är dom vackra naglarna. Ajax, Klorin och kalktvätt är starkt. Det är bara att börja om från början igen.

Köttbullarna ligger i frysen mumsigt smaksatta  med bl.a sirap, nejlikor, svartpeppar och kryddpeppar, bullarna ska smaka jul.
Jag har bakat, det är min grej att baka en, max två grejer, jag är inte sju-sorters-kakor-tjejen.



Saffranssnittar
1 påse saffran
1 dl socker
150 gr smör
1 1/2 msk ljus sirap
1 1/2 tsk bakpulver
3 1/2 dl vetemjöl
Rör socker, smör och saffran poröst.
Tillsätt sirap, blanda mjöl och bakpulver.
Blanda
Dela degen i tre delar, rullar.
Tryck till lite 15 min. i 175 grader.
Mitt i ugnen.
Skär längderna i sneda snitt medan dom fortfarande är varma.
TIPS! Gör dom, jättelätta och goda.
 
 Karin, nu vill jag inte att Du gapskrattar och ingen annan heller!? Detta är mina Milanostänger och Ni som vet hur dom ska se ut vet att det inte är som dessa? Men.......vad gör man inte för att rädda så goda ingredienser. Gud så kladdigt det var!!
Dom är GODA!

 Här skall serveras hemgjord gulaschsoppa och till dessert en underbart god chokladtårta. En chokladrulltårta fylld med hackad 70% choklad med havssalt och mandel, vispad grädde med lite vanilj, massor av hallon.
Dottern och hennes man är på besök, då måste det serveras lite extra gott.

 Till soppan serveras saltkringlor, förr köpte vi dom på östermalmshallen, dyrt, nu finns dom på Lidl för endast 4,90:-/st. TIPS, så goda.

 Julklappsstolen har redan kommit!
Vet Du inte vad jag pratar om läs under julklappstips.
KRAM  från en stökande bloggerska/C
Men jag tänker alltid på att LAGOM är Bäst!
OBS! Allt detta hände ingår.

Kommentarer

Maria EB sa…
Haha, milanostänger skippar jag. Kommer däremot att prova saffranssnittarna. Och provsitta fina stolen nästa gång jag kommer till dig i januari. Snygg!!
Hoppas ni alla får en mysig helg!
Chris sa…
Viss är stolen snygg!!!
Jag tycker du fattat ett rätt beslut vad gäller Milanostängerna.
Saffranssnittarna är jättegoda och det bästa är att dom är lätta att göra.
G´o Helg
Välkommen i januari/KRAM C

Populära inlägg