Sista styrelsemötet i Munskänkarna, för mej. Vintips!

Hej!
Nu har jag haft mitt sista styrelsemöte i Munskänkarna.
nu har jag varit ordförande i tre år,
vart har tiden tagit vägen?
Det var ingen självklarhet att ta detta uppdrag.
Men ibland måste man utmana sig själv och det gjorde jag.
Nu är det bara årsmötet kvar sedan får någon annan ta vid.
Vi är nu 101 medlemmar i Tranåsektionen, vi är en förening som växer.
Munskänkarna är en mycket trevlig förening tycker jag.

Munskänkar har funnits sedan tusentals år tillbaka, ända sedan kungligheter och adel försökte ta livet av varandra genom att förgifta mat eller dryck. Munskänken serverade och provade drycker för att kontrollera att de var drickbara - ett arbete på liv och död.
Dagens munskänk är något helt annat och mycket roligare. Munskänkarna är en förening med medlemmar i alla åldrar som ser vin som en spännande dryck.

Vi vill lära oss mer om vin och vad som gör att ett vin smakar på ett visst sätt; hur odlare och vinmakare gör för att nå bästa resultat och vilken effekt lagring har. Vi lär oss också hur samspelet mellan mat och dryck fungerar. Munskänkarna är idag världens största ideella vinprovarorganisation med närmare 30 000 medlemmar - även flesta i Sverige men även utomlands. Är du nyfiken på att veta mer om vad vi gör, och vad man får som medlem i 
Munskänkarna, kolla www.munskankarna.se


Jag bjöd bl.a på en vinprovning.
Vin 1. Cairianne Grande Reserve Gabriel Meffre, Cotes du Rhone,
rött vin från Frankrike pris 129 kronor.
En riktig guldvinnare från Frankrikes Cru-läge.
går att lagra upp till 10 år.
Mogna hallon och björnbär. Mums!
Om ni inte visste det är jag Cotes du Rhone fantast!
Riktigt bra matvin är det.
FYND!

Vin 2. En Zweigelt från Taschner i Sopron, Ungern.
Zweigelt är en druva som finns i Österrike och Ungern.
Detta vin har jag köpt i Ungern minns inte priset.

Vin 3. Garzon Tannat Reserva från Uruguay.
Ett prisbelönt vin utnämnt till "New World Winery of the Year".
Fat, kryddor, mörka bär och choklad. 
Pris 119 kronor.

Vin 4. Rubesco från Italien, Årets Vinare 2018, superfynd, guld!
Mörka bär, lakristoner, rik blommig mörk frukt.
Pris 109 kronor.

Det här är lite viner med stuns i!

Här planeras 2020 för Munskänkarna i Tranås.

Glöm inte att göra "min" hallongrottspaj, recept finns på bloggen.
Gudomlig och lätt att göra.

Tveka inte att ta styrelseuppdrag det är berikande.
Tack till "min" underbara och trevliga styrelse.
Utan en bra styrelse är det svårt att få bra resultat.

Hälsning C

Kommentarer

Populära inlägg