Fisksoppa min, recept med vintips!


Hej!
Älskar allt med fisk!
Äter det ofta.
Jag har oftast ett paket med soppgrönsaker hemma.
Tycker det är smidigt, tycker mycket om soppa.
Gör nästan alltid alla soppor en dag innan den ska serveras.
Speciellt fisksoppan.
När jag köper fisk, köper jag lite mer än som går åt.
Skär det som blir över i små bitar och fryser i småpåsar.

 Äntligen tulpaner!

 Jag älskar citronolivolja.
Gör min aioli på den.
Min (enkla) fisksoppa.
1 gul lök, hackad och låt smälta i olivolja, i en gryta.
Slå på vatten
1-2 fiskbuljongtärningar  
Ett paket soppgrönsaker och 1 vitlöksklyfta i biter, lägg i grytan.
2 fasta potatisar i bitar läggs oxå i.
10-15 hela svartpepparkorn
Puttra.
Strax före servering lägg i minst två olika sorters fisk i bitar.
Lägg gärna i en liten bit citron.
Koka upp.
Avsluta med hackad dill, tänk på att det finns djupfryst
finns alltid i min frys!
SLÖSA!
Jag serverar min soppan med aioli och ett gott bröd.


MEN........
Vill Du göra en lyxig fisksoppa utöka med
tex musslor, räkor eller skaldjursmix.
Från enkel till mer lyx.

Dagens Vin.
Jurtschitsch Langenlois Riesling Kamptal Österrike.
Moget att drickas nu men kan lagras ca 4-5 år. 
PRIS: 149 kronor.
Detta vin passar ypperligt till asiatisk mat tycker jag.

Friskt, fräscht och fruktigt med inslag av citrus, vit persika och örter. Lång uppfriskande eftersmak där den steniga mineralkaraktären tydliggörs i harmoni med örter och citrustoner.


Lite sol idag men blåsigt!
Njuter av hemmaliv.
Äntligen är det tulpandax.

Lycka till.
Hälsning C

Kommentarer

Populära inlägg