Mina brasfåtöljer, Arne Norells Pilotstol.

Hej!
Som "brasfåtöljer" har jag möbelformgivare Arne Norells Pilotstolar,
jag utnämner Pilotstolen till den skönast stol som finns.
Den finns i två modeller en låg och en hög.
Jag har en av varje.
Dom är verkligen favoritfåtöljerna.
I  Riksdagshuset i Stockholm ser du denna stol i mängder!
Denna stol finns inte längre att köpa i handeln,
endast på  begagnatmarknaden, typ
auktioner, antikmässsor och annonser.
Det är synd tycker jag.
Jag har frågat på Norells Möbler i Aneby men det
går tydligen inte att få fram stommar.

Arne Norell har gjort många vackra möbler bl.a
stolen Sirocco, Ari och min favoritsoffa Cromwell.
Bäst är den i brunt läder!
Nött ska den vara!

"Brasfåtöljer" Pilot.
Fy vilken ful vedkorg vi har.
Vi måste fixa något snyggt.
Jag köpte faktiskt en plåtställning snygg men vedträden ramlade ner.


Hemma.
Älsklingsfåtöljen Pilot design Arne Norell.

Arne Norell (1917-1971)

Arne Norell var en svensk möbelformgivare. Han startade egen verkstad i Solna år 1954. Norell var mångsidig och utnyttjade framgångsrikt olika materialkombinationer som svarvat trä, böjträ, stödläder, tyg, skinn och metall. Många av hans modeller började först produceras efter hans död. Norell var inspirerad av danskt formspråk vilket exempelvis syns på hans vilfåtölj ”Ari”. Stolen fick utmärkelsen "Showpiece of the year" år 1973 av British Furniture Manufacturer. “Sirocco” är en annan känd möbel signerad Norell.


Pilot modell låg.

Pilot modell hög.

Fåtöljen Ari finns med fotpall.

Min favoritsoffa alla kategorier!
I detta läder, med slitaget.
UNDERBAR.
Cromwell heter den.

Vilken möbeldesigner du var Arne Norell.
Flera av dom nygjorda möblerna  finns att köpa på Norells Möbler i Aneby.

Hälsning C

Kommentarer

Populära inlägg