Min Tiramisu

Italienarnas favoritdessert gjorde jag i helgen,
Här kommer lite bilder och receptet.
Vädigt enkelt att göra.
Jag tycker Tiramison ska stå till sig ett tag i kylen så smakerna kommer fram.
 

 
Tiramisu
(pigga upp mig, betyder det på italienska).
 
1 dl vispgrädde
1/2 msk strösocker
2 äggulor
1/3 dl  strösocker
250 gr marcarpone
4 msk starkt kaffe
2 msk amarettolikör
100 gr savoiardikex
1/2 msk kakao
 
Vispa grädde med en halv msk socker.
Vispa äggulorna med resten av sockret i en annan bunke.
Tillsätt mascarpone och grädde, rör om till en fluffig smet.
Blanda kaffe och likör, doppa kexen, dock ej för länge!
Bred krämen över kexen, varva sedan, kex och kräm.
Låt stå i kylen minst två timmar tycker jag.
Sikta över kakao.
 
LYCKA TILL!
KRAM C
 
 


Kommentarer

Anonym sa…
Låter väldigt smaskig och ska absolut testas! Kram Ida.m
Chris sa…
Jättegott, kram på dej Ida
Maria EB sa…
En favvo till! Vi har visst ganska så lika smak :) Var har du köpt kexen? Kramkram
Miranda sa…
oj! så fina!

Populära inlägg