Antikroppen ............

.................är på väg in i kroppen. Därefter en omgång cellgift.

Ungefär såhär gick/går det till idag.

Först kontrollerar man att picclinen fungerar genom att spruta in koksalt (natriumklorid). Sedan kopplade dom på den nya antikroppen, som med hjälp av en maskinen (på stången) pumpades in under 1 1/2 timme. Sedan kopplar man på koksalt som får "spola rent" i ungefär 30 minuter.
Sedan fick jag sk. pre-medicinering dvs medicinering i förebyggande syfte för att må så bra man kan av cellgiftet som snart ska kopplas på. En tablett och 7 sprutor, varav hälften är koksalt. Allt går via picclinen så man behöver inte bli stucken. Först fick jag en spruta koksalt, sen en spruta mot illamående, sedan koksalt, ytterligare en spruta mot illamående osv. osv.
Sen tar vi blodtryck innan sköterskan sätter på sig ett förkläde och dubbla handskar, sedan hänger hon på cellgiftet, kopplar på det och sätter sig vid sidan om i 15 minuter för att se att jag inte får någon allvarlig/akut biverkning. Sedan tog hon blodtrycket igen. Och det  matchade bra mot det som togs en kvart tidigare.

Lite kaffe i matsalen på Onkologen avd. 85. 

Medan jag skriver så droppar cellgiftet in för fullt. Det ska ta 4 timmar. Sedan spolas det med koksalt igen, sedan på med nästa cellgift. Gäsp!!! Totalt ca 8-10 timmar är jag fastkopplad vid stången.


Än så länge ingen biverkning, illamående etc. Jippy!!!!

Jag mäter allt jag dricker och går på toaletten och det jag tömmer från min ena njure (stomipåse). För att kontrollera att jag dricker vätska och även får ut denna för att underlätta för njurarna.

Idag har jag även haft möte med en dietist och 2 läkare från smärtkliniken som ska försöka få  mig att må bättre.

Ikväll är det Nobeldagen och i min familj är det tradition att duka upp lite extra gott och skåla med kungaparet med ett glas champagne. Detta blir inget undantag idag inte. Mamma och pappa köpte lite ostar i stan, i bilen ligger en skumpa på kylning,  Andreas är på väg med skumpaglas. Man får försöka förgylla tiden ändå. ❤️



Om allt går bra, ser det ut som jag kommer hem till helgen. Skönt att kunna dela med mig lite via mammas blogg. Vet att ni uppskattar det också. Tack snälla ni.

Kram

Kommentarer

Anonym sa…
Åååå fina fina Carro. Du är en sån kämpa, så stark! Hejar bort alla dumma celler och hoppas antikropparna gör som de ska. Annars vet du att ja kommer och skrämmer bort dom :)
Ja skulle också dukat upp fint men halsen vill ha en kopp te men kan bli glass till.
Pussar och krama i mängder! Ida.m 💕💕💕💕
Anonym sa…
Åh vilken kämpe du är Carro o va skönt att komma igång med behandlingen igen 👍 härligt att ni festar till det lite i kväll det gör ni helt rätt i 😊 tack för att du orkar dela med dig oxå du finns i mina tankar så ofta 💓
Styrkekramar från Ida H
Anonym sa…
Du är grym Carro!!!!! Jag är så impad av dig och att du orkar att dela med dig av din "resa"!
Vi tänker på dig/er och hoppas ni får en fin kväll med Kungen & Co Stor kram och hälsa C,C o A!
Hälsningar Eva och Henrik
Anonym sa…
Lilla Carro du finns i våra tankar hela tiden ... Styrkekramar från oss 💝Gerd
Unknown sa…
Du är grym vännen!!!! Hoppas du slipper massa biverkningar och värk nu. Ni gör helt rätt som firar nobel idag de gör vi här hemma också.

Hälsa alla!! puss puss <3 Sofie
Anonym sa…
Bra jobbat tjejen!
du är så otrolig genom detta så inga ord kan beskriva dig. Tack för att du orkar skriva och vi finns här och peppar dig, det vet du <3 <3 <3
Tillsamans är vi starka!
Festa och mys till det nu så hörs vi av snart
Puss Tesse
Anonym sa…
Fasen vad grym du är!!!! På alla sätt! Hejja dig!
Sån kämpe som du är kan vi snart åka på den där resan! ❤️

Mys nu ordentligt ikväll, ni är ju experter på det!

All kärlek// Matilda

Populära inlägg